Thursday, December 23, 2010

lamaBAHARU

Bismillahirrahmanirrahim.

Lama rasanya tak menulis di sini. Lama sangat! Subhanallah~

Sekarang saya di DQ. Bulan ni dan bulan januari tak dapat nak balik JB sebab sekejap sangat tempoh cuti. Maka, saya akan duduk diam2 je di DQ. Buat apa yang patut.


Sejak jadi siswi, banyak perkara dah berubah. Rutin dan hobi yang saya selalu buat, semakin terhakis... huhu. Antaranya:

- hantar karya ke majalah & suratkhabar
- bincang2 tentang penulisan dengan rakan-rakan seperjuangan (MPR2008 saya rindu!)
- memasak desserts (puding roti? ;D )
- memasak
- contact akhawat se-batch (batchsebelas, rindu!!)
- ikut program2 tarbiyah macam masa sekolah dan lepas SPM dulu. (LKD!!! ^^, rindu sgt nak dapat makanan rohani mcm tu)
- istiqamah dgn dakwah dgn penulisan.

sedih sangat. saya tak boleh jadikan alasan MENGHAFAZ tu sebagai penghalangnya.
tapi entahlah, mungkin terkena penyakit MALAS kot,

RAJIN-RAJINlah cik Ain~

Saya taknak jadi beban buat ummah, tapi nak jadi nilai tambah buat ummah! moga Allah redha.

Tiba-tiba saya rasa cemburu dgn kak Nissa' MPR 2006 dan M.F Kencana yang adah ada buku sendiri. Gerhana pulak tu tajuknya,

Takpe, 2013 nanti tunggulah saya free sikit, saya akan balas dendam utk rutin yang sangat saya rindui!!! Menulis! Insya-ALlah mas atu saya dah ada laptop sendiri.

Saya nak sangat tulis dengan dia, sama-sama buat buku, insya-Allah. Allahu yussahhil lana. Amiin~

Oh ye, nak cerita sikit, saya ada belajar tentang usul fiqh sikit di sini. Ust SUkrie suka selit2kan ilmu tambahan. =) dan saya tiba-tiba terasa nanti utk tesis sem 6 saya nak buat sama ada tentang faraid atau mahar/mut'ah.

memang minat Fiqh.

Ok, lepas ni ada kelas tauhid. Siapsedialah utk menerobos falsafah baru! Tak baru, tapi nak cerna tu rasa macam tak pernah tahu pulak.

I LIKE~ ALLAH always and forever Gives the VERY BEST for me~ Alhamdulillah.

THANK YOU ALLAH.


--qurratu'aini | penyejuk mataku --- amiin~

Saturday, October 9, 2010

STATUSfb

"kau menerima aku seadanya. couple dgn sahabat-sahabat yg solehahmuslehah, memang aku takkan couple dgn buayafriend (istilah ust. sha'ari.) ;D "

Friday, October 8, 2010

kenanganBAKTIhuffaz2010

rindu felda gedangsa! bakti huffaz 2011 nak join juga, insya-Allah~

Thursday, October 7, 2010

imtithalIFTIKHAR


;D rindu kaannn? jom la reunion.

Tuesday, October 5, 2010

MISSINGpiece(1)

bismillahirrahmanirrahim.

dah 5 bulan duk DQ. habis dah sem 1. kadang2 fikir balik, begitu pantas masa meninggalkanku. dan banyak juga yang telah berlaku (dan berubah... mungkin).

saya dah tinggalkan sekolah hidayah yang 11 tahun saya hidup di bawahnya. huhu. tamparan jugak bila terpksa berpisah ni. dahlah solo hidayah B11 kat DQ. sedih boleh tahan, tapi saya kuat, insya-Allah.

nak mengimbau memori nostalgia jap.

januari, kerja jadi kerani kat faizah aisahah rahman and associates. pengalaman tu~ sampai februari daku mampu bertahan.

mac sampai april, kenangan terindah, jadi mu'allimah ganti kat SRIH :) :) payah kot masa mula2. bila nak pisah tu, mak aii, sayu, syahdu.

akhir april masuk DQ. Darul Quran. Dulu minta yang persijilan tak dapat. kecewalah juga tapi Allah ganti dgn diploma. Ada maksud dan himah tersirat pastinya.

dan aku sendiri. cuba bina diri (semula). taribiyah dari Baiti Jannati dan Hidayah buat aku kuat. kadang2 tewas.

pernah tewas dgn tawaran JPA jepun yang saya tolak. hilang mood belajar seminggu lamanya. asyik terfikir.

dan akhirnya, aku kembali dengan kata2: "istikharahku tepat, cuma Allah mahu mengujiku!"

bulan pertama di DQ, boleh tahan, banyak program. jadi freshie itu best. saya bangga dgn hajar yang jadi perwakilan sem fiziq :)

saya suka saya tak pegang post berat2 sbb saya tahu kemampuan saya.  dan emm, logo fiziq sem saya yang tercinta tu, diilhamkan Allah utk saya dan kaknur.

kaknur, she's my bestmate. awatiff, she's my roomate. kangen kott. huhu.

kaknur, she's 19. dr MTQ ad-din parit, perak. banyak minat dia yang best2. dia minat percussion n dia kata saya bagus kalau main yenki tapi saya suka main tamborine.

dia terersuka khat, saya baru bertatih2. dia suka khat diwani, saya suka khat kuufi.

dia suka cerita pasal MTQ, saya senyap je. bukan tak suka cerita Hidayah, tapi rasanya Hidayah tu terlalu indah utk dakenang, boleh menangis.

mcm mana boleh rapat dgn kaknur, sedangkan kami lain usrah, dia usrah Qalbun Jadid, saya Dzillan Zholila. Dia syukbah hadith, saya syukbah muamalat. ;) dia minat qiraat, saya minat fiqh.

Itulah... mcm kata farah farhanah, my debatemate last year:

kadang2 perbezaan itu merapatkan.


nak sambung nanti ;D saya jadi tak formal sbb saya belum nak skema. :D

aslim taslam.

Monday, October 4, 2010

KAUbagaiCAHAYA

Kau Bagai Cahaya

Album : Kembara Cinta
Munsyid : Saujana
http://liriknasyid.com

Sedingin embunan dedaun kehijauan
Sesegar ingatan kenangan kisah silam

Kita seiringan bersatu berjuang
Meniti titian persahabatan
Kau hadir bawa cahaya
Terangi hatiku teman
Saling memerlukan dan mengharapkan

Reff:
Tangis gembira disaat bahagia
Moga kan kekal menuju ke syurga
Kerana tuhan kita itemukan
Andai terpisah itu ketentuan

Sedingin embunan dedaun kehijauan
Sesegar ingatan kenangan kisah silam
Kita seiringan bersatu berjuang
Meniti titian persahabatan

Sengketa dan kesilapan
Itulah fitrahnya insan
Kata dan teguran
Itulah pedoman
 
-----
Untuk kamu kakak! ^^, inilah nasyidnya. nanti gendang sesama ye?;D

nikahGANTUNG

nikah gantung?

relevankah?

Wednesday, September 8, 2010

dateIFTOR

Bismillahirrahmanirrahim.

Date iftor at my ex-naqibah' s house, ukht Asma' Amatullah Hasanuddin. Met Ukht Nurin, Ukht Nadhirah, Ukht Syaima', Ukht Sakinah and my dearest Ukht Rufaidah & Ukht Fathimah.

Had a fun time together.

Fursoh saiedah! Kesempatan yang membahagiakan!

It just that, they are my inspiration. I have to do better each day.

:)

Thanks, guys!


Kerana Cita dan Impi
Bila cuti
sesekali
kita akan bertemu
mewarna langit cerita
biar jalan kian berbeza
cita tetap sama
impian kita sejuta warna

Aku mencerap peribadimu
bagai di angkasaraya
waktu malamnya adalah anugerah
saat sejuta bintang berkerdip
pancar cahaya kecil
pun ertinya besar.

Saat bertemu
aku jadi makin rindu!

Raehan Intisor
8.9.2010
1.41am
skudai, rumahku sayang, baiti jannati ;D

Sunday, September 5, 2010

rinduRINDU




bismillahirrahmanirrahim

;D rindu. ada ramadhan sayang dan Tuannya yang mesti lebih perhatian.

salam sayang, Qurrah.











Wednesday, July 21, 2010

HAMDALAH: LAPANbelas

BIsmillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah.

18 tahun ;D

Terimakasih Allah atas degup jantung, langkah kaki, denyut nadi, hela nafas ini. Jadikanku hamba-Mu yang bersyukur. Yang mengingati-Mu. Amiin.

Buat Mama dan Abah juga adik2 Mu'az Shifa' dan Salma, terimakasih atas kasihsayang kalian salama ini yang tak mampu akak terbalaskan.

Allahu yajzikum bilkheyr, insya-Allah.

Pekerjaan sepanjang hidup, penjaga pemelihara AYAT-ayat Allah. Hafizah 2011@2012! Insya-Allah.
Cita-cita utk ke Jordan, doakan ya. Menuntut ilmu di sana.

Menggapai yang tinggi adalah keluarbiasaan! Allah, sahhil li.

21JULAI2010. akuLAPANBELAS.
alhamdulillah.

Sunday, July 4, 2010

kataAZIMAT

QURRAH KAN KUAT?
ALLAH sayang hamba-Nya yang kuat.

dah.jangan.fikir.

Saturday, July 3, 2010

MUSLIMplayers[FIFA]

Bismillahirrahmanirrahim.

Cuti ni saya dapatlah juga ambilpeduli degan FIFA worldcup. Whoa! ^^,

Semalam [suku-akhir]
Ghana:Uruguay 1:1.
Belanda:Brazil 2:1.


List di atas ni list pemain Muslim dalam FIFAWorldcup.

Hei, kalau pasukan yang anda gila-gila sokong kalah (eg: Brazil dikalahkan Belanda)... be happy!

Sebab apa? Baca sini.

Mungkinkah Belanda akan berjumpa Jerman di final? Wallahu a'lam.

F.I.F.A: Fight Israel, Free al-Aqsa.

getUP

Waka waka


You’re a good soldier
Choosing your battles
Pick yourself UP
And dust yourself off
Get back in the saddle
You’re on the front line
Everyone’s watching
You know it’s serious
We’re getting closer
This isn’t over
The pressure’s on; you feel it
But you got it all; believe it
When you fall, get up, oh oh
And if you fall, get up, eh eh
Tsamina mina zangalewa
Cause this is Africa
Tsamina mina eh eh
Waka waka eh eh
Tsamina mina zangalewa
This time for Africa
Listen to your God; this is our motto
Your time to shine
Don’t wait in line
Y vamos por todo
People are raising their expectations
Go on and feel it
This is your moment
No hesitation
Today’s your day
I feel it
You paved the way,
Believe it
If you get down
Get up oh, oh
When you get down,
Get up eh, eh
Tsamina mina zangalewa
This time for Africa
Tsamina mina eh eh
Waka waka eh eh
Tsamina mina zangalewa
Anawa aa
Tsamina mina eh eh
Waka waka eh eh
Tsamina mina zangalewa
This time for Africa

^___^

Friday, July 2, 2010

I'MonMYway



Bismillahirrahmanirrahim..


Wahai hati yang cekal, ingatlah kau sedang dalam perjalanan ini, dan sekian banyak lagi perkara kan kau temui dan pelajari.

Maka, BERBAHAGIALAH!~ ^__^

semalam, esok dan hari ni
semuanya pun hadiah daripada Allah
beza cuma detik saat dan ketika


Allah, teguhkan aku di atas jalan-Mu. amiin.

TETAPKANhatiku

Bismillahirrahmanirrahim.

+ Hei, kau ok kan?

- Apa ok nya?

+ The power of silence itu bukan satu kesilapan. Believe me.

- ...

+ Entah berapa kali diuji, Allah rindu rintih rayumu. Bukan kau saja yang pernah rasa tak tetap hati, lagi-lagi   bila kau terpaksa tempuh jalan yang kau tak pernah fikir kau akan tempuh.

- The road not taken. maksud kau?

+ Jalan ini orang dah lalu dah. Dan hanya yang tetap hati saja yang mumtaz di akhirnya.

- Tapi... 

"Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu yang menciptakan segalanya, 
yang menimpakan ujian,
yang menjadikan sakit hatimu, 
yang membuatkan keinginanmu terhalang, 
serta menyusahkan hidupmu, 
pasti DIA akan damaikan hatimu 
kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia, 
bukan Allah tak tahu deritanya hidupmu, 
retaknya hatimu, 
tapi itulah yang DIA mahu
kerana DIA tahu hati yang sebeginilah 
yang selalu akrab dan mendampingi-Nya."

QURRAH, ingat balik 2:216!

=( saya nak yang lain. yang lain. yang lain.
tapi mungkin yang lain tu bukan yang terbaik untuk saya.
kan kan kan?
Allah, thabbit qalbi

[ASLIMtaslam]

Wednesday, June 30, 2010

fragmenDUA


Bismillahirrahmanirrahim.

"Dua?"

"Ya, dua. Kenapa? Salah ke abang beli dua?"

Aku diam. Bukan ke tadi abang kata...

"Tak mengapa. Mahal sikit je. Sekali-sekala, tambah kasih sayang. Alang-alang abang beli untuk diri abang sendiri, apa salahnya bagi kat 'Ubaidah sekali kan?"

Abang Mus'ab hulurkan 'kasih sayang'nya. Dua MP3, satu warna hijau, yang lainnya berwarna maroon.

"Haa, pilihlah."

Aku masih kaku. Abang ni biar betul nak bagi! Tanganku tergerak untuk mengambil yang berwarna hijau.

" 'Ubaidah, pernah dengar tak hadis Rasulullah tentang hadiah?"

Belum sempat aku nak berterimakasih, abang lebih dahulu menembakku dengan soalan sebegitu. Aku lantas menggeleng.

"Ada ke hadis tentang hadiah, abang Mus'ab?"

"Tahaddu tahabbu. Salinglah kalian memberi hadiah agar kalian saling mencintai"


Abang senyum. Aku bahagia.

Ikut abang pergi PC Fair, bukan setakat dapat hadiah 'kasih sayang'nya, tetapi juga dapat 'ibrah dan tambah cinta! Terima kasih ya Allah.

fragmenADIKKUkuat

Bismillahirrahmanirrahim.

Subuh yang indah. Aku dan abang Mus'ab sama-sama berjalan kaki ke sekolah. Aku 15 tahun, dia 17 tahun. Kami berdua bakal menduduki peperiksaan besar tahun ini. Membawa banyak makna, mengendong jutaan erti.

Abang Mus'ab katakan kepada aku, bahawa dia sangat ingin ke Amerika Syarikat, melanjutkan pelajarannya. Abang memang minat kejuruteraan petroleum kerana baginya, bidang itu bidang yang betul-betul mencabar, keupayaan fizikal dan mental. Aku doakan dia berjaya gapai cita-citanya.

"Abang Mus'ab, kenapa mesti Amerika Syarikat? Jauh yang amat."

Dia tersenyum. Aku kurang mengerti. Yang pasti dia tahu kenapa dia perlu ke sana.

"Tak apalah jauh-jauh. Biar abang jauh-jauh daripada 'Ubaidah . Biar nanti 'Ubaidah belajar berdiri atas kaki sendiri."

"Berdiri atas kaki sendiri?"

"Berdikarilah, dik."

Bagai merona pelangi pagi itu. Sebuah kepercayaan dan harapan. Abang Mus'ab mahu aku dewasa.

[Fragmen saja. Jangan tertipu. Saya pun tak pasti bila dapat siap ;D]

Monday, June 28, 2010

TEKADku








Bismillahirrahmanirrahim.

Ya. Nasyid pembakar semangat saat ini. Gelombang keadilan pun tak seampuh Tekad.

Ya. Aku banyak belajar daripada nasyid ini.

Ya. Aku harus berani. Menantanginya. Rasa takut.

^^, Go, Qurrah, go! Cuti; menyuntik berani dan semangat!


[ASLIMtaslam]

KIANterasa

Bismillahirrahmanirrahim.

Adik-adik junior Hidayah akan bertanding untuk Musleh International Debating Championship.

8-11 Julai 2010. Julai memang banyak erti. Seperti yang telah aku beritahu.

Ya, semua adik-adik Musleh juga bakal berdebat.

Mungkinkah Hidayah akan ketemu Junied Singapura lagi? Pasti! Insya-Allah =)

Khusus untuk adik-adik munazorohku ;) kak Qurrah sentiasa ingin kalian menjadi lebih baik, super hebat, untuk Islam, kerana ALLAH!

Pasak tekad. Qul: Hazihi sabili!

Nah, inilah dia masyru' yang akan diperdebatkan. Hebat.

TAJUK-TAJUK USUL KEJOHANAN DEBAT ANTARABANGSA PELAJAR 2010 (Bahasa Arab)

موضوعات المناظرة

1 - مشاركة الشباب في السياسة ضرورة.
Penglibatan belia dalam politik suatu keperluan

2 - التدريب العسكري لطلاب المدارس الثانوية ضرورة.
Latihan ketenteraan kepada para pelajar sekolah menengah suatu keperluan

3 انحلال أخلاق الشباب سبب تخلف الدول الإسلامية.
Kemerosotan Akhlak belia sebab kemunduran negara2 Islam

4 التخصص الأكادمي في المرحلة الثانوية أفضل.
Pengkhususan akademik di peringkat sekolah menengah adalah langkah terbaik

5 - الاهتمام بالبيئة أفضل من الاهتمام  بالاقتصاد.
Keprihatian kepada alam sekitar lebih baik dari tumpuan kepada sektor ekonomi

6- رفع الدعم عن السلع والخدمات ضرورة.
Pemansuhan subsidi barangan pengguna dan perkhidmatan satu keperluan

7- موقع (Facebook)  ضرره أكثر من فوائده.
Laman sesawang Facebook lebih banyak keburukannya berbanding faedahnya

8-التدريب الرياضي خارج البلاد أفضل.
Latihan sukan di luar Negara lebih baik

9- المشروعات الصناعية الكبرى سبب رئيس في ارتفاع درجة حرارة العالم. (SEMI FINAL)
Projek Perindusrtrian Gergasi sebab utama peningkatan suhu dunia

10- تدخل من قبل منظمة ASEAN في الشؤون الداخلية للدول الأعضاء ضرورة  (FINAL)
Campurtangan  ASEAN dalam hal ehwal dalaman Negara-negara anggota satu keperluan

Bittaufiq wannajah, adik2!

Ikut kata mudarrib al-Ustaz Hasan yep ;)

Salam cinta kerana-Nya,
kak Qurrah
former arabic debater for Hidayah JB 2009

Saturday, June 26, 2010

SEDIKITsedikit

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Cuti midsem. Balik JB. Sampai 4 Julai. Julai tiada cuti. Julai banyak erti.
Sedikit perkongsian. Untuk akhawat ikhwah rahimakumullah.

Alhamdulillah, dari bulan 4 di DQ.
Solo daripada batchsebelas.
Kecewa sikit tiada akhawat bersama. Alhamdulillah, ada akhawat al-Amin Gombak seorang.
Kecewa sikit tiada ikhwah B11 yang ikut jejak G10 andi anas.
Tak mengapa, Allah tentukan jalan yang berbeza dan yang terbaik kan?

 - Dah hafal sampai mana? Oh, itu rahsia.

Saya ambil tahfiz + syukbah (course) muamalat. 
Ya, seorang yang pernah putus asa dengan add maths, bangun dan mencintainya saat-saat akhir, boleh ambil muamalat dengan hati terbuka, insya-Allah. Hingga 2013 nanti.

Mulanya berkira-kira untuk ambil syukbah qiraat, tapi istikharah daripada-Nya punyai petunjuk lain.
Di sini ada 5 syukbah: qiraat, hadis, dakwah, syariah & muamalat. Mualamat adalah syukbah terbaharu.

Suasana di DQ.
Bi'ah solehah sangatlah dititikberatkan. Ehm. Pemakaian banin tiada masalah. Cuma wajib berkopiah. Pemakaian banat: Paras labuh tudung lebih luar biasa daripada yang ditetapkan di Hidayah. Ya, semuanya untuk menjaga. Jubah tak boleh sembarangan. Tabarruj sangat diperhatikan. Nasib saya baik sebab semua jubah saya plain.

Bi'ah solehah. Ikhtilat dijaga. Nak panggil banin kat sini kena cakap 'ustaz', banin kena panggil banat 'ustazah'. Macam rasa tak layak kot, tapi demi menjaga hati. Berurusan hanya bila benar-benar perlu. Di sini biasanya tak berjumpa, tapi sms. Ya, lain daripada Hidayah. Nasib saya baik sebab walaupun pegang salah satu jawatan MT biro didik semester, tapi tak perlu berhubungan dengan ketua saya. Hamdalah. Allah, jagakan hati saya. Amiin.

Di sini ada seorang pegawai HEP yang sangat disenangi tiap kali beliau menegur kami para banat. Bila ada masalah suara ter'kuat', jadi ter-galak (ehm, lebih kirang macam excited atau gedik. err.) kami ditegur. Kami terima. Alhamdulillah. Kami selalu ingat-mengingatkan antara satu sama lain. Berpesan untuk kebenaran, kesabaran dan kasih sayang. (Haa, cuba cari dalam juz 'amma, mana dia berpesan dengan kasih sayang? ;D Bukan surah al-'Asr.)

Di sini, hanya banin dibenarkan berkenderaan, tapi hanya dibenarkan bawa basikal saja :) Asrama dan bilik kuliah boleh dikatakan dekat. Walaupun sebenarnya semput2 juga nak berkejar ke sana. Takpe fasobrun jameel macam dalam surah Yusuf.

---Sesungguhnya kami telah menjadikan manusia dalam (keadaan menghadapi) kepayahan - QS [90: 4]---

Masjid di DQ pula sangat makmur terutamanya waktu Maghrib dan Isya' Ya, saya suka masjid DQ. Maghrib pasti penuh di tepi2 masjid dengan burung-burung yang ceria berkicau, pulang tatkala senja.
Tenang ;)

Usrah di DQ
Di sini memang ada usrah yang diselia oleh MPP yang ada di DQ. Naqib banin dipanggil 'abang naqib' naqibah pula 'mak usrah', Unik usrah DQ banat, setiap orang punyai panggilan macam dalam kelaurga contoh: Along, Ayong, Angah, Alang, Achik, Adik, Aniq, Ucu dll. Saya punya? Biarlah rahsia.

Kenapa dibuat begitu sekali caranya? Pertama, memang utk rapatkan ukhuwwah. Kedua, supaya mereka yang selama ni tak pernah ikut usrah rasa tertarik dengan usrah. Unik kan?

Silibus usrah, Maza Ya'ni dan juga Sirah Nabawiyyah :)

Tasmi' di DQ
Kelas tasmi' dari pukul 8am-10am. Isnin-Khamis untuk tasmi'. Jumaat untuk i'adah. Kat sini tiba-tiba sangat suka ditebuk walaupun tahu masih banyak kelemahan di sana-sini. Ya, bila ditebuk baru tahu lemah di mana, dan boleh baiki dengan teliti hafazan kita. ;) Pensyarah tasmi' saya seorang ustaz.

Kelas maddah (subjek untuk syukbah) di DQ
Kelas saya namanya kelas Warsy. Ya, imam Warsy nama perawi imam Nafi'.  Haa? Apa tu? Belajar Qiraat baru tahu deh. ;D Sem 1, belajar bahasa arab (sangat suka! alhamdulillah dapat lagi belajar bahasa tercinta ini), qawaid fiqhiyyah (subjek khas utk pelajar syukbah muamalat), asas ilmu qiraat (qiraat ilmu yang unik!), asas ilmu tajwid (lebih mendalam), fiqh dan komputer. Semuanya dalam bahasa arab SEPENUHNYA kecuali komputer.

Kelas saya semua ahlinya banat. Tapi bila subjek Qawaid Fiqhiyyah kena gabung dengan kelas Qunbul, muamalat banin.

In a nutshell. Khulasatul kalam.
Banyak nak cerita. Tapi saya nak cakap beberapa point penting.


.Saya rindu madrasah Hidayah. sangat.
.Saya rindu memoribilia dengan Batchsebelas. amat.
.Saya rindu untuk bersama yang memahami. Sefikrah, Sehati. paling.
.Saya tidak meyesal memilih untuk tetap di DQ walaupun ada panggilan tawaran negara matahari terbit dan taman ilmu dan budi, malaysia.

(dan saya rindu nak cakap ana anti. kat sini selalu guna saya, kite, kamu, mu, kome, deme, eden. banyak terguna dialek perak. sebab ramai kawan perak)

Saya tak mudah homesick tapi saya mudah teringat zaman sekolah.


Saya rasa DQ masih zon selesa. Saya belum ketemu masyarakat dengan wajah sebenar. Ya, masih di fasa mempersiapkan diri. Saya tahu, ada yang telah dahulu memulakan langkah bersemuka dengan masyarakat. Ya, Allah tahu kemampuan kita dan tak akan berati kita melainkan dengan yang termampu. [QS 2: 286]

Doakan saya kuatabah di sini. Seorang solo akhawat batchsebelas Hidayah.

Moga kita semua mampu menjadi penyebar Islam yang tegar lagi tabah di atas muka bumi Allah ini. Fantashiru fi-l ardh! [QS 62:10]

.Fasobrun jameel.

Saturday, May 29, 2010

ARIGATOUne

Bismillahirrahmanirrahim.

Sampai JB khamis kurang lebih 2300.

Sangat mahu terimakasih kepada Kak Nur Khairunnisa' dan Awatiff (roomateDQ)

Juga pada Nwa, dan A.H. Faisal, selamat jadi Dr. Faisal. A.H, selamat jadi Ir. A.H.

Arigatou ne.

[Ya Allah, aku tak mahu menyesal!]

Abah Mama, doakan anakandamu kuat kuat kuat! Mumtaz hingga akhirnya!

Ummi wa abi, ya qamarain, nurul qalbi wa nurul 'ain,
lakuma minni alfu tahiyyah, kulla sobah, kulla 'asyiyyah.

", menggeledah hikmah nikmat... dan musibah.

P.s: I got JPA Japan. Tapi tolak. I got Asasi Arabic IIUM. Juga tolak. I'm now at DQ. Taking ad-diblum tahfiz + muamalat. Doakanku!

Friday, April 23, 2010

secebisPESAN


Bismillahirrahmanirrahim.


salam.tahniah, dan belajar pandai2. Guna masa dgn sebaiknya, jaga diri dan jaga iman selalu.


"But when the prayer is ended,
then disperse abroad in the land 
and seek of Allah's grace, 
and remember Allah much, 
that you may be successful" [Qur'an 62:10]



Yeah, it's time! 
Allahu yuqawwiy.

[ASLIMtaslam]

SOLATlah

Bismillahirrahmanirrahim.


Perkongsian untuk kesedaran. Hayya ala-s solah. Dah solat?

HAMDALAH: cebisanFINAL



Thursday, April 22, 2010

secebisKENANGAN








bismillahirrahmanirrahim.

walaupun sekadar menjadi assistant mudarrib, tetap membawa erti, lagi2 bila banyak bantu 2nd speaker main team. itu saja yang saya boleh bantu. sebab saya dulu 2nd speaker jua.

ALHAMDULILLAH, kemenangan berpihak kepada SM ISLAM HIDAYAH menewaskan KISAS dengan qarar hukkam 6:1. Hebat. Alhamdulillah. Tahniah kepada team Hidayah: Anas, Izzati, Sulaiman, 'Ashim, Ustazah Zuaraidah, Ustaz Hasan, Ustazah Hawanis & Ustazah Kamaliah serta seluruh keluarga De'Pikir sekolah menengah ISLAM Hidayah.

:) Hamdalah!

moga Allah redha dengan jalan dakwah ini, saat kita guna ISLAM pada nama sekolah itu sebagai cara menjunjung akhlak islamiyyah dalam semua aspek :)

DEBATyangberfikirdenganMATAHATI


Seorang atheist yang juga professor falsafah bercerita dalam kuliahnya mengenai masalah yang dihadapi oleh sains berkenaan dengan Tuhan. Dia meminta seorang pelajarnya bangun dan beliau bertanya…

Prof: Kamu percayakan Tuhan?


Pelajar: Sudah semestinya professor.

Prof: Adakah Tuhan itu baik?

Pelajar: Ya

Prof: Adakah Tuhan itu amat berkuasa?

Pelajar: Ya

Prof: Saudara saya meninggal kerana kanser walaupun dia berdoa kepada Tuhan agar dia boleh sembuh. Kebanyakan kita akan cuba membantu mereka yang sedang sakit tetapi Tuhan tidak. Jadi macamana Tuhan itu baik? Hmmm?

(Pelajar berdiam diri)

Prof: Kamu tidak boleh menjawabnya ya? Mari kita teruskan lagi anak muda. Adakah Tuhan baik?

Pelajar: Ya.

Prof: Adakah syaitan baik?

Pelajar: Tidak.

Prof: Siapa yang mencipta syaitan?

Pelajar: Tuhan.

Prof: Tepat sekali, beritahu saya anak muda, wujudkah kejahatan didunia ini?

Pelajar: Ya.

Prof: Kejahatan ada dimana2 bukan? Dan Tuhan mencipta semuanya, betul?

Pelajar: Ya.

Prof: Jadi siapa yang mencipta kejahatan?

(Pelajar tidak menjawab)

Prof: Bukankah terdapat penyakit? Keruntuhan moral? Kebencian? Keburukan? Semua perkara yang dasyat ini wujud didunia ini bukan?

Pelajar: Ya professor.

Prof: Siapa yang menciptanya?

(Pelajar tiada jawapan untuknya)

Prof: Science menyatakan yang kamu ada 5 deria untuk mengenalpasti dan melihat dunia disekeliling kamu, baeritahu saya anak muda, pernahkah kamu melihat Tuhan?

Student: Tidak pernah professor.

Prof: Sila beritahu jika kamu pernah mendengar akan Tuhan itu?

Pelajar: Tidak pernah professor.

Prof: Pernahkah kamu perasankan akan Tuhan itu? rasaiNya, menghiduNya? Adakah pada kamu itu apa2 deria yang boleh membuat kamu kenal akan Tuhan itu?

Pelajar: Tiada professor, saya tidak pernah mengalaminya.

Prof: Dan kamu masih percayakan Tuhan itu?

Pelajar: Ya professor.

Prof: Berdasarkan kepada pemerhatian, pada kajian, pada suatu yang boleh didemonstrasikan, sains menyatakan yang Tuhan itu tidak wujud. Apa pendapat kamu mengenainya?

Pelajar: Saya tidak boleh berkata apa2 professor, saya hanya ada kepercayaan dan keimanan kepada Tuhan itu sendiri.

Prof: Ya.. percaya.. iman, itulah dia masalah yang dihadapi oleh sains.

(Pelajar termenung dan berfikir lantas bersuara..)

Pelajar: Professor, wujudkan apa yang dipanggil panas?

Prof: Ya.

Pelajar: Dan juga apa yang dipanggil sejuk?

Prof: Ya.

Pelajar: Tidak professor, tidak ada sebenarnya apa yang di panggil sejuk itu.

(Semua didalam dewan kuliah terdiam)

Pelajar: Professor, kita boleh ada banyak haba kepanasan, panas yang teramat sangat, yang sedikit atau pun tiada kepanasan. Sebenarnya kita tiada apa yang dipanggil sejuk. Kita boleh mencapai 458 darjah dibawah takat beku tetapi kita tidak boleh pergi rendah daripada itu. Sebenarnya tiada apa yang dipanggil sejuk. Kepanasan itu adalah tenaga, sejuk bukanlah lawan kepada panas, hanya ketiadaan panas itu sendiri.

(Dewan kuliah menjadi sunyi sepi)

Pelajar: Bagaimana pula dengan kegelapan? Adakah wujud apa yang dipanggil gelap itu?

Professor: Apalah malam jika tiada kegelapan?

Pelajar: Sekali lagi professor silap. Kegelapan hanyalah ketiadaan sesuatu. Kita boleh ada cahaya yang malap, cahaya normal, cahaya terang, cahaya berkilau… tetapi jika kita tiada cahaya, itu yang dipanggil kegelapan. Realitinya "gelap" itu tidak wujud. Kita tidak boleh membuatkan gelap itu menjadi semakin bertambah gelap bukan?

Prof: Jadi apa sebenar yang kamu ingin sampaikan disini?

Pelajar: Apa yang saya ingin nyatakan adalah, falsafah professor itu salah.

Prof: Salah? Bolehkah kamu jelaskannya?

Pelajar: Profesor membuat perhitungan menggunakan konsep yang berlawan, antara hidup dan mati, Tuhan yang baik dan tidak. Professor melihat konsep ketuhanan itu pada suatu yang nyata, sesuatu yang boleh kita ukur. Professor, sains masih tidak boleh menjelaskan dari mana datangya "ruh atau nyawa" dan apakah "minda" atau "fikiran" itu sendiri. Sains menggunakan elektrik dan magnetism tetapi ianya suatu yang tidak kelihatan dan nyata, malah kita masih tidak memahaminya secara keseluruhan. Untuk melihat mati itu sebagai lawan kepada kepada hidup adalah sesuatu yang tidak tepat kerana sebenarnya mati tidak wujud sebagai suatu bentuk yang nyata. Mati itu bukan lawan kepada hidup, mati hanyalah ketiadaan apa yang memberi kehidupan itu sendiri iaitu nyawa.

Sekarang beritahu saya professor, adakah kamu mengajar bahawa manusia asalnya dari monyet?

Prof: Jika kamu rujuk kepada proses evolusi semulajadi, ya.

Pelajar: Pernahkah professor melihat evolusi itu sendiri?

(Professor menggeleng kepala dan tersenyum kerana mula merasakan perbincangan ini semakin hebat)

Pelajar: Disebabkan tiada siapa pernah melihat proses evolusi itu sendiri sedang berjalan dan tidak boleh membuktikan yang ianya adalah suatu proses yang berlaku secara berterusan, adakah professor mengajar pendapat professor sahaja? Adakah professor saintis atau penceramah?

(Dewan kuliah menjadi gempar)

Pelajar: Ada tak sesiapa didalam dewan ini pernah melihat otak professor?

(Pelajar lain tertawa)

Pelajar: Ada tak sesiapa yang perasan akan otak professor itu? Rasainya, menghidunya? Saya pasti tiada siapa yang pernah berbuat demikian… jadi berdasarkan kepada pemerhatian, pada kajian, pada suatu yang boleh didemonstrasikan, sains menyatakan yang otak professor tidak wujud. Maaf saya katakan, bagaimana kami semua boleh percayakan kuliah2 professor selama ini?

(Seluruh dewan menjadi senyap.. Professor merenung lama kepada pelajar tersebut)

Prof: Saya rasa kamu semua hanya perlu percayakan kepadanya.

Pelajar: Itulah dia professor, hubungan antara manusia dan Tuhan adalah kepercayaan dan keimanannya dan itulah yang membuatkan kita dan seluruh alam ini hidup dan berfungsi sepertinya.

* Cerita ini saya dapat dari rakan dan ianya didalam bahasa English, saya terjemahkan sebaik mungkin untuk bacaan dan renungan rakan2. Dari email tersebut ia menyatakan ini adalah cerita benar dan pelajar tersebut adalah Muhammad Ali Jinnah, bapa Pakistan.

Sunday, April 11, 2010

IHTIFALsyukur


Alhamdulillah!

Abaikan watermark pada gambar 1-4. Watermark tu patutnya untuk gambar 4 saja ;)

Sukasuki. Allahu Rabbi. Terimakasih untuk semua ini. Alhamdulillah!

Thursday, April 8, 2010

l'entrevue

bismillah.



8.00 pg UiTM Larkin

saya lambat sampai. patutnya elok sampai 30 minutes before the interview. tapi saya sampai ok2 je. no rushing.
jumpalah miss Razali & cik2 dari pelbagai tempat di JB. ex-ketua pelajar pun ada. Jadi 3 batchsebelasian sesi interview pagi utk 8/4/2010.

naik tingkat atas. tingkat tu ibubapa takboleh naik. sampai2, terus ada sorang cik ni tampal nama. saya panel 1 dengan dia. dan miss razali (SMIH) panel 4. bawak fail yang 'berat' naik lagi satu tingkat.

masuk bilik menunggu. cik tu bagi instruction mcm mana nak susun dokumen. tret tret tret, siap. tiba-tiba, ada seorang cik lain ni masuk: "MORNING!"

kami yang blur2 lepas susun dokumen jawab perlahan sangat: "morning". Lepas tu cik tu sebut lagi "MORNING!" lepas tu baru semangat. hehehh. Cik tu bagi tips, try to speak up when there's a chance. dan jangan sia2kan peluang nak cakap tu. Ok. Faham :)

8.30 pg (kuranglebih)

panggilan.

oleh kerana panel 1, maka memang awal. 6 orang untuk grup panel  1:

yasmin (convent) accountacy/chua (SSI) engine/ zubayr (SMIH) econs/ penulis (SMIH) social science --sociology/affan (taktahu) engine/syuhaidah (teknik JB) engine.
[5 malays, 1 chinese = 3 male, 3 female]

INTERVIEWER: 1 indian, 2 malays. hanya seorang wanita melayu.

bagi ucapan salam, selamat pagi, assalamualaikum. they all look so nice and kind.

mula2 diminta untuk taaruf dalam bahasa melayu. ok2. lepas tu ditanya what do you do while waiting for SPM results. Ada yg cakap kerja restoran, kerja cikgu, kerja kat kedai kurma, pergi program itu ini dan lain-lain.

kemudian barulah ditanya tentang course yang dipilih. alhamdulillah have done research about human sciences days before today. dan ada orang ajar sikit2. Allah permudahkan. ditanya tentang apa sumbanagn yang akan diberi. tapi, kami juga ditanya tentang course lain. contoh: orang econs ditanya tentang engine. Orang engine ditanya tentang accountancy.

dah habis part itu,ditimbulkan  isu pemberian biasiswa patut diberikan berdasarkan kewangan keluarga atau pencapaian akademik semata untuk disscussion. dalam bahasa melayu. semua beri pendapat bernas. dah pandai remaja sekarang ;)

isu lain: engineering, better study @ KOREA or UK. payah sikit tetapi tetap berusaha. semuanya berusaha.

ya, ada orang rajin angkat tangan dan bagi pendapat. saya tak rajin angkat tangan. tapi tetap cuba memberikan pendapat yang lebarjelas dan terbaik setiap kali diminta beri pendapat.

isu hangat: kahwin semasa belajar di luar negara. saya setuju. haha.

interviewer: kamu sebagai ahli sosiologi, apa pendapat kamu tentang kahwin semasa belajar di luar negara?
saya: (jawapan agak panjang. cuba berfalsafah ;D)
interviewer: adakah awak akan kahwin semasa belajar di luar negara?
saya: err.. kalau jodoh dah sampai! (aduh, apesal lah jawab ni, paling spontaneous)
semua orang: *ketawa*!

sudah tu, perdebatan lain ada lagi. kejap dalam english, kejap dalam bm. tapi sekejap je. kemudian habis. bismillahi tawakkalna. 10000 apply, hanya 1500 dipilih. Insya-Allah, Allah akan sentiasa beri yang terbaik untuk batchsebelas. menjadi BINTANG ummah!

(the key in interview: relax saja. dan cuba beri yang terbaik. kalau dah berusaha, kenapa perlu takut? Allah kan ada?)

itu jah. sama2 baca. sama2 doakan yang terbaik.moga Allah redha. amiin~


OK?

[aslimtaslam]

Wednesday, April 7, 2010

BULATsegiempat

Bismillahirrahmanirrahim.

Kalau bulat jadilah bulat. Jangan jadi segi empat. Pasakkan niat. Teguhkan tekad. Moga hidup tambah berkat!

2007: tahun yang terlalu disayang, pun jua terlalu menyakitkan.

Salah ke bila aku nak jadi bulat, orang ingat aku masih segi empat?
Salah ke?

Adik2, ustazah lebih sayang kamu daripada dahulu ustazah langsung taktahu kamu.

Aku tahu, hidup mendewasakan, dan 17++ bukan umur yang dewasa. Belum.

Wednesday, March 31, 2010

temudugaKALERKALI

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, faiza 'azamta fatawakkal 'alaLlah.

Temuduga DQ baru lepas. Alhamdulillah.

Pagi-pagi bertolak dari rumah kurang lebih pukul 7.30pagi. Telat sikit! Huhu. Sudahlah jalan sesak. Dalam hati kata, ya Allah, HasbiyaLlah, sampailah pukul 8.10, 8.10, 810. Sebab dalam surat cakap pukul 8.00 pagi.

Sampai-sampai lebih kurang pukul 8.15am, alhamdulillah! Start 8.30 pagi.

Masuk dewan, sejuk, ada AC. Hmm, ambil tempat jarak satu meja dengan orang lain. Ujian tajwid dan bahasa arab. 10 soalan je satu ujian. Dan satu ujian 10 minit sahaja. Mudah alhamdulillah. 

Lepas tu barulah sesi temuduga, dan dapat mukasurat al-Qur'an apa yang perlu dihafal dan ditasmi'. Giliran 13. Fuh, bolehlah rehat kejap fikiran yang tengah serabut plus mata kantuk sikit.

Jumpalah dengan Azizah, ex- Ma'ahad Muar yang straight A's dan kak Nadia, pelajar matrix yang tua setahun. Banyak bincang tentang biah di luar. Suasana sebenar! Kak Nadia kata, dia selalu baca surah Soff bila tak kuat dna rasa lemah. Saya pun belek, huu, tak hafal lagi. Pendek jah surahnya. Ceh, sempat berbincang. ^___^
Bila dipanggil, saya pun masuk. Panel B. Ustaz interviewer kata pernah temuduga ke sebelum ni. Ya, persijilan. (Ya, tak dapat sebab add maths 8E masa trial, huhu..)

Beliau pun tanya macam-macam. Bismillahi tawakkaltu untuk setiap jawapan yang saya lontarkan. 

Kemudian, beliau pun beri mukasurat. Surah at-Taubah ;) Lepas tu bertebar cari port menghafal. Masjid Sultan Abu Bakar yang putih dan sejuk. Hehe.

Satu jam kemudian, balik semula ke interviewer panel B. Saya tasmi'. Alhamdulillah, mumtaz (Ececeh, ye ye jah).  Apa-apa pun, wallahu a'lamu bissowab.

Lepas tu, ustaz interviewer tu tanya lagi macam sebelumnya, Betul ke nak masuk DQ ni? Saya jawab ikut kesesuaian. Ada juga ustaz tu ingatkan konsep istikharah. Katanya, hati mesti ada kehendak dan kemahuan barulah istikharahnya betul! Ilmu baru! (Hmm, aku mahu apa ya? Huhu...)

Balik pukul 12.00 pm. Kak Nadia balik paling lambat. Hmm, alhamdulillah, selamat habis temuduga.

Kalau saya dapat nanti, 25 april akan mula berjubah dan bertudung coklat di DQ nanti. :)

OK, sekadar perkongsian.Ilalliqa'.

[ASLIMtaslam]

cariPASAL


 
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Sukacita dimaklumkan bahawa Persatuan Penulis Negeri Sembilan [PEN] akan mengadakan ceramah "Asas Penulisan Cerpen" dan Bengkel Cerpen Intensif bersama penulis muda terkemuka Puan Nisah Haji Haron. Butiran program adalah seperti berikut :

Tarikh : 8 Mei 2010
Hari : Sabtu
Tempat : Dewan D'Ark, Taman Sri Kasih, Senawang


Sesi ceramah akan bermula jam 9:00 pagi diikuti sesi bedah cerpen [bengkel]. Sesi ceramah terbuka kepada umum, manakala untuk menyertai sesi bengkel, peserta digalakkan menghantar cerpen untuk dibedah sebelum atau pada 30 April 2010.

Pihak penganjur memohon agar saudara/ri yang berminat supaya memberikan nama penuh beserta emel untuk dihubungi oleh penyelaras program Puan Zalila Isa. Yuran penyertaan untuk kedua-dua sesi cuma RM50, dan sekiranya ingin menyertai sesi ceramah sahaja yurannya hanya RM20.

Bersama memartabatkan bahasa, memasyarakatkan sastera.

Terima kasih.
 
 
-------------------------
Sangat mahu pergi, tapi cari pasal. Aku boleh tulis cerpen ke?

Abe Nimoiz Ty kata: tak try tak tahu.
 
Padahal dah try cuma tak pernah-pernah tamatkan cerpen.  Cemburu dengan Faisal Mz. Duh.

Senyum selalu! Esok mengajar lagi na~
[Tsk, T__T lagi 3 minggu je dengan adik-adik sayang, lepas tu sambung study. Insya-Allah. ;D]


Monday, March 29, 2010

gabungDUA

PUISI
MENATAP – ANTARA LANGIT DAN AWAN
(titipan muhasabah)

Malam begini di kota
bagai membelah dada awan
disobek kesakitan
umpama tangisan lewat usia nan renta
tak bisa berbuat apa
kala
ada tangan yang mencakar
ada mata yang menikam
tubuh malam yang hitam
dengan rakusnya (syaitan)
dengan matinya (iman)
dengan jauhnya (diri dari Tuhan)

Dan tersungkur dia
pada zulmat tikungan
hakikatnya, nur bergerlap kemilauan
tiada apa yang mengenal siapa
saat dipasung isim dosa

Ya Rabb, izinkan dia menatap (sekian kali)
wajah langit – sarat muhasabah, juraian keinsafan
lalu mencicip setitis dari lautan
Kasih-Mu
dari Rahim-Mu (terdasarkan ketenangan)

Copyright 2010 Raehan Intisor & Hafiz Fanshuri

yangINDAH


Bismillahirrahmanirrahim.

Huhu.. inilah realitinya kelas Mentor mentee Suhaib ar-Rumi (4 Salahuddin al-Ayubi) yang tersayang ;D

Lagi berapa minggu je dengan antum! tsk tsk. T__T  Takpe, ustazah tak sedih. Huhu...

Moga kalian Allah berkati umur kalian & redhai hidup kalian :)

(akan diedit)

[ASLIMtaslim]

Sunday, March 28, 2010

kuMOHON

ku mohon
firdaus

di lubuk hatiku terdalam
ini yang ku pilih penuh keyakinan
namun kadang bimbang menyerang
sanggupkah melangkah ku terus berjalan

saat badai menderaku
hinggah rapuh dan goyah
tiada daya tuk bertahan
hanya Engkau tempat berpegang

berkatilah setiap semangat jiwa
tuk selalu berjuang di jalan Mu
terjagalah hati yang kadang redup
tertiup angin di duniawi
gemerlap kilauan harta
takhta dan cinta manusia
yang menyesatkan
selamanya...

saat hujan basahiku
penuh lumpur dan noda
dalam derai air mata
dengarlah permohonan ku
sekadar foto hiasan. buat pedoman.

Sunday, March 21, 2010

SECEBISnota (BUATseorangA.M.I)

Bismillahirrahamnirrahim.


kau mencakar aku dengan pedihnya kenangan
saat kausenyum dan semuanya, seribu warna
bercampera
bukan  pelangi, tidak merupa cahaya

dan aku di sini
tak berani berkata apa pun di depanmu
saat di depanmu, aku hanya pahlawan yang bisu
(sampai kini pun,
aku hanya berani mencoret kata
yang berantakan
lewat siang, lalu malam hingga dinihari)

bersih pegunnya wajahmu
adalah kesangsianku, lewat aksara yang kususun
dalam percubaan
begitu menggigit sukma- nostalgik


[ya Allah, izinkan hamba menyusun kata seperti dahulu, lebih baik daripada dahulu. kerana hamba punya 2 amanah besar: sosial + dakwah di sebalik titipan tanggungjawab yang bernama penulisan. Kuatkan aku ya Allah...]

Monday, March 15, 2010

CUBAlihat

Bismillahirrahmanirrahim.

Saya layak untuk 160 program asasi/diploma untuk IPTA seluruh negara, tetapi ada 12 yang saya tak layak.
Kepada lepasan SPM 2009, klik sini.


Mudah nak isi borang UPU, insya-Allah.

[ASLIMtaslam]

Sunday, March 14, 2010

BUDAKkalerkali

Bismillahirrahmanirrahim.

Now I miss them so much.

Especially 4 Salahuddin al-Ayubi & 3 Bukhari. Mentor-mentee Suhaib ar-Rumi yang nakal tapi suka dengar cakap (sangat contradict!)

Benarkah pengajar muda susah untuk dihormati tapi sangat mudah untuk didekati?

Benarkah guru lelaki lebih mudah mesra dengan pelajar perempuan dan guru perempuan lebih dekat dengan pelajar lelaki?

Just some random thoughts.

Saturday, March 13, 2010

SALAHfaham

Bismillahirrahmanirrahim.


Ya, saya dah nampak kawan-kawan saya ada yang salah faham. Mungkin adik-adik pun ada.

Saya berKAWAN dengan lelaki dalam internet.

Maka dalam kepala mereka akan timbul terus perkataan "IKHTILAT" dengan gaya yang sungguh hodoh penuh deskriminasi dan prejudis.

They might say this "Wow, dulu akak prs  kan ni? Boleh kawan dengan lelaki ke?"


Ok, saya debate dulu dengan lelaki. Saya pergi Minggu Penulis Remaja pun ada lelaki. Mentor penulis saya pun ada yang lelaki. Anak-anak murid saya, mentee saya dalam Mentor Mentee pun budak darjah 4 lelaki. Sepupu saya pun lelaki!

Inilah masalahnya bila salahfaham berleluasa.


Ya Allah, jauhkan fitnah daripadaku. Jauhkan fitnah daripadaku dan dekatkanku dengan rahmah dan inayah-Mu. Amiin.

[ASLIMtaslam]

AMANAHsosial

Bismillahirrahmanirrahim.

Iklan penting untuk saya: 

PENGARANG muda tanah air berusia 40 tahun ke bawah dipelawa menyertai Projek Pengumpulan Cerpen dan Puisi Penulis Muda sempena Perhimpunan Penulis Muda Nasional 2011 yang dibuka sehingga 15 April ini.

Penyelenggara projek, Saifullizan Yahaya, berkata pengarang muda yang berminat boleh menghantar karya terbaik mereka dan pernah disiar dalam media seperti akhbar, majalah, antologi dan kumpulan perseorangan.

"Karya yang dihantar itu hendaklah disertakan sekali biodata lengkap maklumat peribadi, senarai karya yang pernah tersiar atau diterbitkan dan hadiah serta anugerah yang pernah dimenangi.

"Karya itu bakal dimuatkan dalam antologi cerpen dan antologi puisi yang akan dilancarkan dalam Perhimpunan Penulis Muda Nasional yang diadakan secara dwi tahunan itu," katanya pada satu kenyataan melalui e-mel.

Pihak penyelenggara akan menentukan karya yang layak untuk diantologikan berdasarkan mutu dan pencapaian penulis dan yang berminat boleh menghantar cerpen ke e-mel bukunotakaki@yahoo.com, manakala puisi ke saif@dbp.gov.my. Maklumat lanjut hubungi Saifullizan di talian 016-301.86.45 atau Nazmi Yaakub (019-236.56.57)

Insya-Allah akan dilaksanakan. Nak tambah karya baru, sempat ni! ;D

[ASLIMtaslam]

terimakasihALLAH


Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah, thumma-l hamdulillah, thumma-l hamdulillah. Terima kasih ALLAH!

Saya dah membuat keputusan. Hanya Allah tempat berserah dan keputusan yang terbaik hanya pada Dia. 

Insya-Allah. Biar payah, namun manis bagiku.




Kepada Mama, Abah, Mu'az, Shifa' & Salma, jazakumullahu khayran jazaa' sbb jadi pendokong terhebat kakak setelah Allah dan Rasul.Mama Abah, I have done my best. Maaf, tak dapat straight A's. Allah bagi hanya ini sebagai hak kakak.

Teringat betapa payahnya menerima hakikat GAGAL addmath setiap kali peperiksaan. Percubaan dapat 8E sudah cukup bahagia. Abah hantar tuisyen Cikgu Habibah (first time dihantar ke tuisyen sepanjang sekolah 11 tahun. Cikgu, thank you!). Alhamdulillah, walaupun hanya B+. Pulasari, terimakasih sebab selalu ingatkan saya untuk tidak putus asa!

Kepada semua asatizah yang ajar saya dari darjah 1 sampai tingkatan 5, terimaksih sudi jadi lilin yang pemurah cahaya ilmu! 

Kepada Hanani, sahabat sehidup semati. Terimakasih layan saya directly or indirectly saat saya perlukan teman.

Kamulah kawan pertama dan terakhir saat saya sekolah.

Kepada Farah dan Sakinah, kawan sedebate, lepas ni kita ikut FANTASHIRU. Bertebarlah.

Kepada 'Izzati Rahim, terimakasih sudia berkongsi rasa semenjak kita berkenalan sampailah saat ini. Rama-rama dan kelip-kelip dapat sama natijah pula ;D

Kepada Batchsebelas, aku sayang kalian semuanya. Nadi sepanjang aku di SMIH.

Kepada 'Atiqah Aminuddin, terimakasih menjadi sumber buddy yang baik. Buddy fillah forever!

Kepada adik-adik, anak-anak murid di SRIH, kakak-kakak yang ucap tahniah, saya hanya mampu ucap Alhamdulillah. Saya malu nak cakap terimakasih, sebab kejayaan ni bukan milik hakiki saya.

Semua ALLAH punya.

 gred purata bahasa arab tinggi meningkat! alhamdulillah!

Doakan saya agar  jalan saya dipermudahkan. Saya nak jadi kaya; ilmu, harta, akhlak!

Macam pengetua sekolah saya kata:It's GOOD to GIVE!

[ASLIMtaslam]